Openbaar vervoer

15 september 2022

Toegankelijkheid van NS stations Alkmaar is onvoldoende inclusief

Inspreekster mevrouw Beerman stelde in de raadcommissie van 13 september 2022 aan de orde dat de toegankelijkheid voor mensen die afhankelijk zijn van een lift op NS stations Alkmaar Noord en Alkmaar Centraal slecht is. "Ik heb allebei de stations bekeken en allebei de stations zijn met de verbouwing de mogelijkheid om er gewoon af te rijden, zijn afgesloten."

7 september 2022

SP steunt stakende buschauffeurs met heerlijke taart

Foto: Marcel Lathouwers / SP Noord-Holland

Buschauffeurs in het streekvervoer van Noord-Holland en Utrecht legden vandaag het werk neer. Vakbond FNV organiseerde een estafettestaking door heel het land, zo ook in Alkmaar. De SP betuigde haar steun door de stakende chauffeurs te voorzien van heerlijke taart.

11 februari 2019

De campagne voor de verkiezingen 2019 is begonnen!

De SP verkiezingsposters voor de Provinciale Staten verkiezingen hangen er!

Voor buslijn 5 een "In Memoriam" met cake

Laatste rit buslijn 5

Helaas, ondanks protesten en inspreken in de Provinciale Statenvergadering is de laatste rit voor buslijn 5 De Hoef gereden.

Leden van de SP maakten zaterdagavond de allerlaatste rit van buslijn 5 mee.
Daarbij lieten we opnieuw een protest horen tegen de afbraak van het
openbaar vervoer.

Voor de andere passagiers in de bus was er een plakje cake als troost
- zoals het hoort bij een uitvaart. Daarvoor had onze afdeling gezorgd.

10 april 2018

Behoud Buslijn 5!

In Alkmaar en omstreken gaan medio juli mogelijk meerdere buslijnen geheel of gedeeltelijk verdwijnen door verkeerd gestelde financiële prioriteiten bij de Provincie Noord-Holland. De gedupeerde bewoners pikken dit niet en gingen gisteren daarom massaal naar het provinciehuis in Haarlem om tijdens de commissievergadering Mobiliteit en Financiën te protesteren.

Grote opkomst protest voor behoud bussen Alkmaar

"Negentig boze buspassagiers uit Alkmaar, Bakkum, Castricum, Heerhugowaard kwamen vandaag naar het Provinciehuis in Haarlem. Zij protesteerden daar tegen de plannen voor opheffing van elf buslijnen in Noord-Holland Noord. "

Mensen uit de hele provincie hebben in getale gehoor gegeven aan onze oproep om te komen inspreken in de Provinciale Staten om hen op het hart te drukken hoe noodzakelijk de busdienst in hun wijk is.

Onze vertegenwoordigers in de provincie heeft het bijgevoegde verslag van deze vergadering geschreven.

30 maart 2018

Actiebereidheid tegen opheffing buslijn 5 Alkmaar

Foto: Marnix

Actiebereidheid tegen de opheffing van buslijn 5 naar De Hoef in Alkmaar is er genoeg.
Dit bleek donderdagavond tijdens een actiebijeenkomst van de SP in Huis van de wijk De Alkenhorst. Meer dan 70 busgebruikers waren daar naar de actiebijeenkomst van de SP gekomen. Zij maakten duidelijk dat lijn 5 moet blijven.

Bezoek aan de commissievergadering vervoer in Provinciehuis

SP in Noord Holland strijdt voor behoud van de buslijnen

De acties voor behoud van de lijnbussen in de regio Noord-Holland gaan door.
Op 22 januari 2018 hebben verschillende leden ingesproken in de commissievergadering vervoer in het Provinciehuis te Haarlem. Hiervan hebben we het volgende verslag gekregen:

3 oktober 2017

BUS 150 VERDWIJNT ! Protesteer mee!

Foto: Peter Dirksen

De Provincie Noord-Holland en Connexxion willen buslijn 150 opheffen. Vanaf volgend jaar zal er mogelijk geen bus meer rijden op de route Heerhugowaard – Nieuwe Niedorp – Winkel – 't Veld – Zijdewind - Schagen. De dorpen aan de route verliezen daarmee ook hun verbinding met Alkmaar en andersom!