Actiebereidheid tegen opheffing buslijn 5 Alkmaar

30 maart 2018

Actiebereidheid tegen opheffing buslijn 5 Alkmaar

Foto: Marnix

Actiebereidheid tegen de opheffing van buslijn 5 naar De Hoef in Alkmaar is er genoeg.
Dit bleek donderdagavond tijdens een actiebijeenkomst van de SP in Huis van de wijk De Alkenhorst. Meer dan 70 busgebruikers waren daar naar de actiebijeenkomst van de SP gekomen. Zij maakten duidelijk dat lijn 5 moet blijven.

Lijn 5 maakt nu nog vanaf het station een rondje door De Hoef en dan terug naar het station. Als het aan de provincie ligt blijft in De Hoef vanaf 22 juli alleen nog lijn 1 over. Die lijn maakt het rondje in omgekeerde richting. Nu nog zijn bewoners van De Hoef met lijn 5 in tien minuten bij het ziekenhuis.

Als de bezuinigingsplannen van de provincie doorgaan, doen ze er straks met een omweg via het station een half uur over. Er is dan bovendien nog maar eens in het uur een bus, in plaats van nu elk half uur. "Maar ik weet wel een oplossing", zei een van de boze buurtbewoners op de actiebijeenkomst: "Dan moet je straks voor een auto springen, en dan brengt de ambulance je wel naar het ziekenhuis."

Veel aanwezigen waren op de actiebijeenkomst afgekomen door de inspanningen van Jan Schrassen van Huurdersvereniging Onder de Vleugels. Schrassen voert al langer actie voor behoud van lijn 5. Hij zocht contact met de SP-fractie die in provinciale staten vecht tegen de bezuinigingsplannen van VVD-gedeputeerde Post. Als het aan haar ligt worden per 22 juli in Noord-Holland elf buslijnen geheel of gedeeltelijk opgeheven. De SP in provinciale staten wil de opheffingsplannen op maandagmiddag 9 april opnieuw in de statencommissie Mobiliteit aan de orde stellen. De gedupeerde buspassagiers kunnen daar dan inspreken. Van de aanwezigen in De Alkenhorst gaven zich tientallen op om op 9 april naar het Provinciehuis in Haarlem af te reizen om te protesteren.

Foto: Marnix

Tijdens de actiebijeenkomst maakten SP-statenleden Marnix Bruggeman en Jim Haijen duidelijk dat de provincie geld zat heeft voor fatsoenlijk openbaar vervoer: "Ze geven het geld alleen liever uit aan autowegen en subsidie aan kerncentrales."

De SP-afdeling Alkmaar wil samen met de bewoners ook de politieke partijen in de gemeenteraad van Alkmaar opstoken. De gemeente gaat niet over openbaar vervoer. Dat is een taak van de provincie die daarvoor geld krijgt van het rijk. Maar de gemeenteraad kan wél samen met de bewoners en buspassagiers de druk op de provincie opvoeren om de bezuinigingen ongedaan te maken. Om dit op de agenda van de gemeenteraad te krijgen wil de SP samen met de bewoners zo nodig een burgerinitiatief in Alkmaar organiseren.

Reacties

Vroeger was er redelijk busvervoer vanuit het Hoefplan. Momenteel is het al niet zo geweldig en zal het na ophef van lijn 5 zeer slecht zijn.
1 maal per uur een rechtstreekse verbinding met het station. Het OV knooppunt. En dat in een wijk met veel ouderen. Ik zelf ben 77. Heb de buslijn straks zeer hard nodig. Nu ben ik nog redelijk mobiel, maar dat wordt minder. Woon ik in een wijk met nauwelijks OV.