Behoud Buslijn 5!

10 april 2018

Behoud Buslijn 5!

In Alkmaar en omstreken gaan medio juli mogelijk meerdere buslijnen geheel of gedeeltelijk verdwijnen door verkeerd gestelde financiële prioriteiten bij de Provincie Noord-Holland. De gedupeerde bewoners pikken dit niet en gingen gisteren daarom massaal naar het provinciehuis in Haarlem om tijdens de commissievergadering Mobiliteit en Financiën te protesteren.

Foto: Marnix

Inspreken bij het provinciehuis

Gewapend met bordjes en spandoeken verzamelden bijna honderd man bestaande uit gedupeerden, sympathisanten en SP’ers zich op de tribune bij de commissiezaal.

De insprekers lieten duidelijk weten wat het verdwijnen of inkrimpen van de buslijnen in hun stad of dorp voor hen zou kunnen gaan betekenen. Met luid gejuich en geklap kregen de insprekers - naar ontevredenheid van de voorzitter - bijval.

Foto: Folkert

Lijn 5 moet blijven

In Alkmaar verdwijnt mogelijk buslijn 5 en de dappere insprekers lieten weten dat zij hierdoor straks niet meer of met een grote omweg naar hun plaats van bestemming kunnen reizen. Een duidelijk geëmotioneerde vrouw vertelde dat ze, als lijn 5 mogelijk verdwijnt, straks niet meer zelfstandig naar haar vrijwilligerswerk in ‘de Alkenhorst’ kan gaan en dat ze dat verschrikkelijk vindt. Een bewoner van de gehandicapteninstelling ‘de Alkenhoef’ vertelde te zijn geschrokken. De bewoners verliezen, als lijn 5 gaat verdwijnen, hun vrijheid.

Foto: Marnix

Een rechtstreekse verbinding naar het ziekenhuis kunnen bewoners van Hoefplan mogelijk straks ook wel vergeten, want zij zullen dan eerst via het Centraal Station moeten. Daar moeten zij dan een tijdje wachten en als het regent of waait, dan kunnen zij niet schuilen door slechte bushokjes. De studenten die binnenkort naar de Pabo in Hoefplan willen, zullen via een omweg moeten gaan. En familie, vrienden en kennissen die een bezoekje aan Hoefplan willen brengen, zullen ook een omweg moeten maken.

Alternatieven zoals een regiotaxi of flexbus blijken in de praktijk duurder en onbetrouwbaar. Een uur van te voren op je plaats van bestemming staan en dan ook weer een uur eerder vertrekken omdat er een tijdsmarge moet zijn bij de vervoerder, zorgt voor veel stress. Waar is ruimte voor autonomie en het nemen van je eigen verantwoordelijkheid, als het openbaar vervoer verdwijnt?

Onnodig

Dat de buslijnen in Alkmaar en omstreken mogelijk gaan verdwijnen is onnodig en brengt overbodige rompslomp en verdrietige bewoners met zich mee, want het geld bij de Provincie ligt er gewoon. Het is een kwestie van prioriteiten stellen en dat een aantal partijen daar moeite mee heeft, lieten de VVD en de PvdA duidelijk blijken. De VVD vindt het onzin dat er subsidies naar bussen moeten die leeg rondrijden - de bussen die mogelijk verdwijnen zijn alles behalve leeg - en de PvdA wil 3 miljoen euro  investeren voor verbeteringen van het openbaar vervoer - geheel of gedeeltelijk laten vervallen van buslijnen is alles behalve een verbetering.

Marnix Bruggeman van de SP-Statenfractie wist wel een oplossing voor het probleem: als iedere Statenlid nou een OV-abonnement zou krijgen en al die dienstauto’s met privéchauffeurs en taxiritjes zouden verdwijnen, dan zou er een half miljoen overblijven voor investering in het openbaar vervoer en dan kunnen de buslijnen zeker blijven. Zijn voorstel kreeg luid bijval vanaf de tribune.

Doe mee!

De protesten gaan door en alhoewel de buslijnenkwestie een provinciale aangelegenheid is, betekent dit niet dat bewoners vanuit Alkmaar machteloos hoeven blijven toekijken. De SP heeft een burgerinitiatief opgesteld waarin bewoners de gemeente Alkmaar vragen om met man en macht overleg te plegen met de Provincie om buslijn 5 te behouden. Hoe meer handtekeningen, hoe sterker we staan. Protesteert u dus mee! U kunt het burgerinitiatief vinden in Buurthuis de Alkenhorst in Hoefplan. Vraag ernaar bij de balie.