Armoedebeleid

16 maart 2023

Acht maanden strijd tegen armoede

Foto: Nicola Barts / Foto door Nicola Barts : https://www.pexels.com/nl-nl/foto/man-arm-portemonnee-leeg-7927422/

De afdeling moet nog steeds bijkomen van de klap van afgelopen maandag, toen tijdens de raadsvergadering zes bekwame wethouders, die zich met verve hadden ingezet voor de stad, naar huis werden gestuurd. Toch vraagt zo’n moment evengoed om reflectie. Een reflectie op wat wij als SP met een SP-wethouder in de afgelopen acht maanden hebben bereikt.

Miljoenen tegen armoede

Het eerste grote wapenfeit van de SP-wethouder in Alkmaar is bekend gemaakt! Nadat de wethouder de bijzondere bijstand openstelde voor studenten met een hoge energierekening, is nu een fors bedrag vrijgemaakt voor de rest van Alkmaar. En dat net voor 8 Oktober, het jaarlijkse feest waarin het einde van het beleg van Alkmaar door de Spanjaarden wordt gevierd. Een mooi cadeau om dit feest mee in te luiden!

De bijzondere bijstand vraagt om meer maatwerk

Eten en drinken of menstruatieproducten? Energierekening of de huur? Wel of niet naar de tandarts bij kiespijn? Wel of niet naar de dierenarts wanneer de hond lusteloos op de bank ligt? Mensen in armoede staan voor deze dilemma’s en dat terwijl we in Nederland een sociaal vangnet hebben. Dit vangnet blijkt voor veel mensen niet toereikend, waardoor zij niet de hulp krijgen die zij nodig hebben. De SP Alkmaar ziet een bredere dekking van de bijzondere bijstand als tijdelijke oplossing om mensen de financiële ademruimte te bieden die zij nodig hebben.

Armoede in 2021

Te weinig om te leven, teveel om dood te gaan

Waar denkt men aan bij armoede? Kans is groot dat er wordt gedacht aan zwervers, daklozen en bedelaars. Niets is echter minder waar.

3 december 2021

SP Alkmaar gaat de strijd aan tegen kinderarmoede.

Op vrijdagmiddag 3 december 2021, tijdens wind en regen, heeft de SP Alkmaar ruim 50 kinderschoentjes geplaatst op de trap voor het Stadhuis aan de Langestraat. Daarboven hing het spandoek met de leus: “Stop kinderarmoede nu!”. Dit alles om aandacht te vragen voor de ruim 251.000 kinderen die in Nederland in armoede opgroeien.

Noordhollandsch Dagblad: SP Alkmaar vraagt aandacht voor kinderarmoede

De Alkmaarse SP, die in maart weer in de gemeenteraad hoopt te belanden, vraagt met de actie aandacht voor kinderarmoede. ,,We lazen in de krant dat plannen voor beter minimabeleid zijn uitgesteld. Dat vinden we heel erg. Het aantal kinderen in Alkmaar dat opgroeit in armoede neemt toe’’, zegt Rigo Wijdoogen, de lijsttrekker van de SP.

We hebben zelf cadeautjes gekocht voor alle kinderen die hulp krijgen van de voedselbank. Dat zijn 127 kinderen. Wij vragen B en W in de brief of de gemeente met de kerst iets voor deze kinderen wil doen.’’