Ledenvergadering SP maakt de weg vrij voor een linkse coalitie in Alkmaar

2 juli 2022

Ledenvergadering SP maakt de weg vrij voor een linkse coalitie in Alkmaar

Foto: Gert / Zentveld

Het is statutair bepaald in de SP dat de ledenvergadering belangrijke beslissingen ratificeert. En dit was er zo één: het Alkmaarse coalitie-akkoord van maar liefst zeven partijen. In de 2 uur durende vergadering vertelde fractievoorzitter Rigo Wijdoogen enthousiast over  de voorgaande weken hard werken, onderhandelen en meeschrijven van de fractie aan de tekst wat komende week wordt gepresenteerd.

Rigo is van mening dat leden van de SP en alle Alkmaarders zeer tevreden kunnen zijn met dit akkoord. "Meer dan de helft van de 123 ingebrachte voorstellen om Alkmaar te verbeteren zijn terug te vinden in dit coalitieplan". Hij heeft een wethouders-positie kunnen onderhandelen waardoor de SP voor het eerst sinds 2014 weer een wethouder in Alkmaar heeft.

De vergadering werd een uur geschorst voor een leespauze waarin de aanwezige leden de definitieve tekst konden lezen. Daarna werd er gestemd en hebben de leden zich unaniem achter het nieuwe coalitie-akkoord geschaard.
Het is nu aan de formateur om met een persbericht de definitieve stamenstelling van het nieuwe college bekend te maken.