Red de zorg

7 september 2015

Red de zorg

Recente cijfers laten zien dat ieder jaar 3 miljard euro bezuinigd wordt op de zorg. Als we de laatste politieke ontwikkelingen moeten geloven zal staatssecretaris Van Rijn dit jaar en volgend jaar meer geld vrijmaken om het nu nog te lage financiële budget te vergroten. Maar wie belooft ons dat dit geld dat vrijgemaakt wordt daadwerkelijk op de juiste plek terecht komt? Wie geeft ons de zekerheid dat dit geld niet in de zakken verdwijnt voor topfuncties?

Ieder jaar wordt er nog steeds bezuinigd op verzorgingstehuizen die noodgedwongen moeten sluiten of fuseren. Het resultaat hier van is dat ouderen langer thuis moeten blijven wonen, niet de zorg krijgen die zij zo hard nodig hebben en afhankelijk zijn van hun kinderen. Ook op de zorg thuis wordt namelijk bezuinigd. In de thuiszorg worden mensen vervangen voor vrijwilligers of goedkopere hulpkrachten. Ouderen zien hierdoor wellicht hun favoriete hulp verdwijnen en moeten opnieuw een band opbouwen met iemand die zij niet kennen. Dit is een schending van het veilige gevoel dat ouderen hebben. De werkdruk voor de medewerkers van verzorgingstehuizen is torenhoog, dit hebben wij gehoord terwijl we op straat actie aan het voeren waren. De aandacht die de ouderen verdienen, wordt verkleind.

Maar de zorg treft niet alleen ouderen. Iedereen die zorg nodig heeft, zoals bijvoorbeeld psychiatrische zorg, zal hiermee te maken krijgen. Eerder, in 2010, is er namelijk al een enorme bezuiniging geweest op ambulante begeleiding voor kinderen met een rugzak. Dit betreft langdurig zieke kinderen die geen vastigheid krijgen, omdat ze om de zoveel maanden een nieuwe ambulante begeleider krijgen. Dit komt puur voort uit angst. Ambulante begeleiders zien hoe de werkdruk opgevoerd wordt met het samenvoegen van verschillende taken in één baan en weten dat ze op ieder gegeven moment hun baan ook weer kunnen verliezen. Dit kabinet voedt angst en stress, waar zekerheid, veiligheid en empathie de kernwoorden zouden moeten zijn.

Dit zijn slechts enkele redenen waarom de afbraak van de zorg tot een halt geroepen moet worden. Ouderen die zorg verdienen, psychische cliënten, mensen met een handicap, kinderen die langdurig ziek zijn en noem de doelgroepen maar op raken deze belangrijke zorg kwijt.
En dat niet alleen. Tienduizenden mensen die in de zorg werken, en dit jaren hebben gedaan met liefde en passie, dreigen hun baan kwijt te raken, omdat zij niet op kunnen boksen tegen de torenhoge werkdruk of horen dat zij zonder extra opleiding ingeruild worden voor een jonger, goedkoper model. Voor een kennismaatschappij die zich ook hoort te berusten op praktijkervaring, is dit enorm verontrustend en zelfs beschamend.

In dit land is het moeilijk om toepasselijke zorg te krijgen of om simpelweg ouder te worden, wanneer dit kabinet doorgaat met het slopen van de zorg. Kom daarom ook op 12 september naar Amsterdam en vecht met ons mee tegen de afbraak van de zorg. Om 11 uur wordt er verzameld op de Amsterdam Damrak.

Dit wordt geregeld vanuit de FNV en daardoor kunt u zich aanmelden op onderstaande website:
Als u zich heeft aangemeld voor de demonstratie, hoort u een bevestiging te krijgen. Er is een storing bij FNV geweest, dus indien u deze niet ontvangen heeft, kunt u zich opnieuw aanmelden.
De bedoeling is dat u een week voor de demonstratie een E-ticket ontvangt die u kunt downloaden en uitprinten. (Zie: http://www.fnvvoorzorg.nl/reddezorg/vervoer-en-vakbondsverlof/)
Voor verdere vragen over bijvoorbeeld aangepast vervoer kunt u altijd een E-mail sturen naar fnvvoorzorg@abvakabo.nl

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.