“Het ziekenfonds was veel beter”

9 januari 2016

“Het ziekenfonds was veel beter”

“Het ziekenfonds was veel beter”, zo luidde de stelling in het Noordhollands Dagblad van zaterdag 2 januari. Maar liefst 1885 NHD-lezers hebben hun stem laten horen. 95% heeft aangegeven het met de stelling eens te zijn, zo bleek uit de publicatie van afgelopen zaterdag.

Het hoge aantal reacties laat zien dat de zorg leeft onder de mensen. Dit bleek ook uit het landelijk initiatief ‘Red de zorg' die de  FNV het afgelopen jaar in samenwerking met onder andere de SP en vele lokale zorgcomités heeft gevoerd, zo ook ik Alkmaar. Bij deze actie stond de volkspetitie tegen de bezuinigen in de zorg centraal. Het betreft voornamelijk bezuinigingen in de thuiszorg, verpleeghuizen en voor mensen met psychische problemen, een handicap of jongeren in de jeugdzorg. Niet alleen de cliëntengroep wordt getroffen, ook tienduizenden mensen die in de zorg werken, verliezen hun baan of hun inkomen. In Alkmaar zijn toen maar liefst 10.000 van de in totaal 850.000 handtekeningen opgehaald. Een buitengewoon aantal, waarin sympathie voor mensen die met zorg te maken hebben, op hartverwarmende wijze wordt getoond.

Foto: FNV

Er zijn diverse acties gevoerd om zoveel bekendheid te genereren voor de schrijnende situatie in de zorg en om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen. SP Alkmaar heeft in samenwerking met het zorgcomité op diverse locaties gestaan. Zo hebben wij actie gevoerd in o.a. de Mare, in de Langestraat, bij Hogeschool InHolland, bij het centraal Station, het AZ-stadion en als laatste bij het winkelcentrum Hoefplan. Mede door de intense samenwerking met de tientallen vrijwilligers die zich hebben ingezet om de bezuinigingen in de zorg aan te pakken, hebben wij dit hoge aantal weten te bereiken. Onze dank aan allen die de tijd hebben genomen om hun handtekening te zetten en natuurlijk de vrijwilligers die de handtekeningen hebben opgehaald.

De SP streeft naar een landelijke zorgvoorziening, waarin de macht van de zorgverzekeraars wordt afgebroken en waarin geen winst meer wordt gemaakt over de rug van de patiënt. Lokaal, in Alkmaar, staan wij dichter bij de inwoners en doen wij wat nodig is om de zorg die mensen nodig hebben te behouden. Daarom hoort SP Alkmaar ook graag van zijn inwoners. Heeft u direct te maken met de zorg en wilt u hier graag iets over kwijt? Dan nodigen wij u uit om te reageren en uw stem te laten horen. Houdt u uw situatie liever privé? Dan kunt u ook reageren via het contactformulier. Uw privacy wordt gewaarborgd.