SP zet stappen met maatregelen aanpak energiearmoede

23 oktober 2022

SP zet stappen met maatregelen aanpak energiearmoede

Van het Rijk krijgt de gemeente Alkmaar 1,4 miljoen om huishoudens met een hoge energierekening te kunnen helpen. Dit geld wordt goed besteed door onze SP-wethouder Jakob Wedemeijer van onder andere Armoedebestrijding. Wedemeijer komt met diverse maatregelen waar inwoners met een laag inkomen tot 150% van het sociaal minimum gebruik van kunnen maken. Om wat voor maatregelen gaat het?

In de eerste plaats gaat het om energiebesparende maatregelen voor energieslurpende apparaten. Zo kunnen inwoners 500 euro krijgen om een energieslurpende witgoedapparaat te vervangen. Een voorwaarde is wel dat hiervoor een nieuw apparaat met een A-label voor terugkomt. “De verhoging van 120% naar 150% van het sociaal minimum is echt een mijlpaal voor Alkmaar,” stelt onze SP-wethouder . “Zoveel mensen hebben tegenwoordig moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Met deze maatregelen willen we ook de inwoners tegemoetkomen die vaak net buiten de boot vallen.”

Verduurzaming woningen
De gemeente wil woningeigenaren en huurders uit de particuliere sector helpen. Het gaat dan vooral om woningbezitters met energielabel E, F of G met een maximale WOZ-waarde van 350.000 euro. Veel woningbouwcorporaties zijn bezig met het verduurzamen van hun sociale huurwoningen, maar woningeigenaren moeten alles zelf betalen. Speciaal voor hen wil de gemeente spouwmuren laten isoleren. Particuliere verhuurders worden gericht aangeschreven en op hun verplichtingen gewezen om te gaan verduurzamen. Ook komt er een coach die verenigingen van eigenaren (VVE’s) gaan helpen om appartementencomplexen te verduurzamen.

Fixbus
In de buurten waar veel slecht geïsoleerde huizen zijn gaat de Fixbus rondrijden. Het gaat om de wijken Overdie, De Hoef, Kooimeer en Alkmaar Centrum. Energiecoaches gaan huis aan huis en geven gratis tips en hulp bij kleine maatregelen om het energieverbruik van huishoudens naar beneden te helpen. Wedemeijer: “Ik ben erg blij dat we Alkmaarders met de Fixbus op laagdrempelige wijze kunnen helpen hun energierekening omlaag te krijgen. Daarbij moeten we ervoor zorgen dat de rekening laag blijft. En dat kan alleen als we ook daadkrachtig aan de slag gaan om slecht geïsoleerde woningen aan te pakken en verhuurders op hun verplichtingen wijzen.”