PrinsjesdagProtest: kosten omlaag; lonen omhoog

19 september 2022

PrinsjesdagProtest: kosten omlaag; lonen omhoog

Afgelopen zaterdag demonstreerden ruim 2500 mensen in Den Haag tegen de stijgende kosten en voor hogere inkomens. Het was het hoogtepunt van de maandenlange koopkrachtcampagne die in juni alle SP-afdelingen in het land in beweging bracht. Ook de Alkmaarse afdeling was erbij.

“Het Malieveld was helemaal vol,” vertelt fractievoorzitter Rigo Wijdoogen. “En in een lange rij liepen we door Haagse straten met onze vlaggen, jassen, protestborden en met trommels. Niemand kon om ons heen. De sfeer was fantastisch”. Het was een vreedzaam protest, zonder opstootjes, waarin diverse sprekers aandacht vroegen voor de diverse crises in Nederland. Nederland heeft volgens fractie-assistent Jeroen van de Loo te maken met een opeenstapeling van crises: een zorgcrisis, een een wooncrisis, een pensioenencrisis (zie ook onderstaande video). Er moet nu wat tegen worden gedaan. En snel ook. Daarom organiseerde de SP deze actie op het Malieveld waarop het noodplan werd gepresenteerd.

Gigantische boodschappenlijst
In Alkmaar waren we de afgelopen weken bezig om met mensen in gesprek te gaan over koopkracht. Daarbij hoorde ook onze boodschappenlijst voor Rutte. Daarop konden mensen opschrijven waar zij tegenaan liepen, bijvoorbeeld dat ze geen huis konden krijgen, een lagere energierekening wilden of gewoonweg eens een keer nieuwe schoenen wilden kopen. Alle afdelingen moesten hun boodschappenlijst op tijd naar de landelijke afdeling sturen waar ze zouden worden vermaakt tot één grote rol. “Het was indrukwekkend,’ vertelt Wijdoogen. “Vanaf het podium werd de gigantische boodschappenlijst uitgerold, helemaal tot aan het einde van het Malieveld. De lijsten stonden hélemaal vol met alles wat er misgaat in Nederland. Duizenden mensen moeten er wat op hebben geschreven. Dat doet echt wat met je om dat te zien”.

Van democratie naar lobbycratie
Wijdoogen vertelt dat vooral één zin van alle sprekers op het podium hem is bijgebleven: “We leven niet meer in een democratie, maar een lobbycratie." Wijdoogen vervolgt: "Het gaat tegenwoordig niet meer om opkomen voor de minderheid in onze samenleving maar om de groei van bedrijven – om de winst. Grote bedrijven maken momenteel enorme winsten over de rug van de gewone burger, van de werknemers. Het gaat alleen maar om groei van winst, niet om de groei van kwaliteit van mensen en hun leefomgeving.” De koopkrachtcrisis laat zien hoe de inkomensongelijkheid steeds meer toeneemt en dat er direct wat moet gebeuren. Het kabinet is nu aan zet.

De strijd gaat door
De actie voor meer koopkracht eindigt niet bij het PrinsjesdagProtest. Daar is dan wel een noodplan voor het kabinet gepresenteerd, maar dat betekent niet dat wij als SP stoppen met ons koopkrachtprotest. Landelijk gaat de SP door met strijden, en ook lokaal gaan we aan de slag. In Alkmaar is de SP nu verantwoordelijk voor het armoedebeleid, de schuldhulpverlening, participatiewet, ouderen en volksgezondheid en welzijn. We moeten hard aan het werk om onszelf te bewijzen en de lasten voor onze burgers te verlichten.