SP richt Meldpunt tocht-, vocht- en schimmelwoningen op

18 juli 2022

SP richt Meldpunt tocht-, vocht- en schimmelwoningen op

Met succes hebben wij de bewoners van de spoorflats in Hoefplan weten te verenigen. Samen nemen wij het op tegen de tocht, vocht en schimmel in hun woningen. Nu is het aan de rest van Alkmaar. Folkert Zeilemaker, onze Actiecoördinator, zegt hierover: "Schimmelwoningen zijn niet meer van deze tijd, maar komen helaas nog veel te vaak voor. Daarom start de SP nu een Meldpunt tocht-, vocht- en schimmelwoningen".

Schimmel in huis, tocht in de kinderkamer en een woonkamer waar je na elke bui moet dweilen komt niet alleen voor in Hoefplan. "Tocht, vocht en schimmel leiden tot een ongezonde leefsituatie," aldus Folkert. "Woningbouwcorporaties adviseren vaak om zoveel mogelijk te ventileren als er schimmel is, óók in de winter. Dat kost huurders een vermogen en leidt tot energie-armoede. Vooral nu de prijzen van het gas en het warmtenet enorm hoog zijn. En ook dat willen wij als SP voorkomen."

Wij vinden dat dit niet zo langer kan. Met het Meldpunt tocht-, vocht en schimmelwoningen willen wij bewoners oproepen om hun problemen te melden en in actie te komen. "Het Meldpunt maakt ook duidelijk dat bewoners er niet alleen voor staan," zo benadrukt Folkert. "Door je te verenigen kun je echt het verschil maken". Met deze campagne richten wij ons op huurders en verhuurders. Huurders uit heel Alkmaar, van de Rijp tot aan Daalmeer, kunnen een melding doen op onze website. Meldingen van buiten de regio zijn ook welkom. Deze sturen wij door naar de desbetreffende SP afdeling.

Heb je als eigenaar van een koopwoning last van tocht, vocht en schimmel? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor het isoleren van je woning. Soms kun je hiervoor terecht bij de VVE. De gemeente biedt subsidies aan voor huiseigenaren. Kijk hiervoor op de website van de gemeente. Ondervind je problemen met de gemeente bij de aanvraag van een dergelijke subsidie? Neem dan contact op met onze Hulpdienst.