De SP komt langs #3 Buurten met Renske Leijten in De Hoef

12 februari 2022

De SP komt langs #3 Buurten met Renske Leijten in De Hoef

Vandaag waren onze rode jassen wederom te vinden in een Alkmaarse wijk. Dit keer in De Hoef. We gingen langs de deuren met een heel specifieke vraag: lukt het u nog om de maandelijkse energierekening te betalen? Samen met Tweede Kamerlid Renske Leijten, bekend van de landelijke strijd tegen het toeslagenschandaal, brachten we energiearmoede onder de aandacht en kwamen we de zorgen van wijkbewoners op het spoor.

Schimmel, vocht en tocht in portiekwoningen

We hoefden niet lang te zoeken naar bewoners met zorgen over hun sociale huurwoning. Al meteen werd duidelijk dat er in de portiekwoningen sprake was van slechte isolatie. Dit uitte zich in schimmel in de badkamers, vochtplekken en tochtige kozijnen. Hierdoor voelen bewoners zich genoodzaakt om de verwarming aan te zetten en dus elke maand een hoge energierekening te verwachten. Zelfs mensen die aangaven geen problemen te hebben, zelfs 5 jaar geleden nog een renovatie te hebben gehad van hun huurwoning, gaven bij doorvragen aan dat er qua isolatie toch nog wel het één en ander mankeert. Een bewoner zei: ‘Alleen in de winter heb ik soms last van een tochtend kozijn. Er lekt dan regen naar binnen. Maar dan doe ik er een bakkie onder met een handdoek en dan ga ik naar mijn werk. Omdat ik er verder weinig last van heb, maak ik er ook geen melding van bij de woningbouw.’

De meeste bewoners tolereren dit soort mankementen in hun woning gelukkig niet, maar als ze hun verhuurder erop aanspreken, krijgen ze vooral te horen dat ze zelf goed moeten ventileren. Een bewoner zei hierover: ‘Je moet je ramen vaker openzetten, zo vertelde de woningbouw mij. Nou, je kunt ze openzetten wat je wilt, maar die schimmel gaat niet weg. En vooral in de winter als het koud is en regent, moet het toch niet de bedoeling zijn dat je alle ramen telkens openzet? En dan zegt de woningbouw ook nog dat ik schimmel zelf heel eenvoudig kan verwijderen!’ Een andere bewoner vertelde ons nog: ‘Ik ben ook bang om de woningbouw te bellen en om een reparatie te vragen. Alles kost geld en veel moet ik toch zelf doen als huurder.’

Renovatie van eengezinswoningen

Veel sociale eengezinswoningen in de wijk worden gerenoveerd of zijn 5 jaar geleden gerenoveerd. Van de woningen die gerenoveerd zijn of nog midden in de renovatie zitten, kunnen bewoners gelukkig melden dat het ‘heerlijk warm is binnen, ook met de verwarming uit’. Ook kijken zij uit naar de verlaging van de energierekening door de verbeterde isolatie, een hybride warmtepomp, en de recent geplaatste zonnepanelen.

Van een aantal inwoners die 5 jaar geleden een renovatie hebben gehad, kregen wij te horen dat vooral de isolatie in de muren niet goed was afgewerkt. Hierdoor moeten zij telkens opnieuw aan de bel trekken bij de woningbouw. ‘Het is snel geplaatst en slecht afgewerkt,’ zei een bewoner hierover. ‘Ook als ze langskomen om het op te lossen, gaat het steeds om een tijdelijke oplossing voor de korte termijn.’

Vervolgonderzoek naar isolatieproblemen in de portiekwoningen

Deze eerste inventarisatie van isolatieproblemen in de wijk baart ons zorgen. Daarom gaan wij op korte termijn opnieuw de wijk in met een enquête. Zodoende willen wij als eerst de problemen van een groot aantal portiekwoningen in kaart brengen en vooral ook inventariseren hoeveel mensen er last van hebben. De SP staat bekend als actiepartij. Wij zullen de uitkomst van het onderzoek dan ook gebruiken om mensen te organiseren en actie te voeren.