VPRO'S TEGENLICHT IN ALKMAAR OVER TTIP

13 november 2015

VPRO'S TEGENLICHT IN ALKMAAR OVER TTIP

Op maandag 16 november om 20.00 uur is er een Tegenlicht Meetup in Alkmaar over TTIP onder de titel: Recht van de sterkste. Met veel informatie over dit gunstige verdrag voor de grootste bedrijven ten koste van burgers en democratie. Voer voor SP-ers dus. Iedereen is welkom. Locatie: HAL25, Pettemerstraat 15, 1823 CW Alkmaar

Tijdens de Tegenlicht Meet Up Alkmaar leren we meer over TTIP en ISDS. Zo praten voor- en tegenstanders over de voor- en nadelen. En wat gaan we er lokaal eigenlijk van merken als het verdrag zou worden gesloten?

Het voorgenomen handelsverdrag tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten (TTIP) doet veel stof opwaaien. Breekpunt in de onderhandelingen is ISDS, het investor-state dispute settlement. Hierin krijgen bedrijven de mogelijkheid om regeringen aan te klagen die beleid voeren welke de investeringen van diezelfde bedrijven zouden kunnen schaden.

Tot voor kort zat ISDS standaard in handelsverdragen, maar het maatschappelijk verzet ertegen is sterk gegroeid. Wordt onze democratie aangetast door claimbeluste investeringsadvocaten? Of is er een alternatief model te realiseren om deze geschillen te beslechten?

Kijk ter inspiratie de Tegenlicht van 4 oktober terug:http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2015-2016/ttip.html.