1 mei in teken van Echte banen in Alkmaar en Amsterdam

19 april 2015

1 mei in teken van Echte banen in Alkmaar en Amsterdam

Op 1 mei vieren we in Alkmaar de Dag van de Arbeid in het paviljoen van de Wijkboerderij Oosterhout aan de Vondelstraat 31. De Dag van de Arbeid staat dit jaar in het teken van de Echte banen. Een echte baan is een baan met zekerheid, respect en een fatsoenlijk inkomen. FNV Bondgenoten Lokaal werkgroep Alkmaar, SP, PvdA, GroenLinks en PA organiseren ook dit jaar weer een strijdbare bijeenkomst met Pim Smit, vakbondsbestuurder FNV, als spreker en speciale gast. De bijeenkomst begint om 19.30 uur en wordt muzikaal opgeluisterd door sing- en songwriter Yolanda Hulscher. Zij wordt daarbij ondersteund door percussiespeler Jeffrey Patty.

De kloof tussen arm en rijk in Nederland is nog steeds groot. Door de economische crisis wordt deze kloof alleen maar groter. Ondernemers schuiven risico’s af op werkers. Steeds meer mensen vallen niet meer onder een CAO, waardoor zij geen automatische opbouw van hun pensioen en een goede ziekteregeling hebben. Zij zijn aangewezen op een flexcontract, werken als uitzendkracht of als schijnzelfstandige. De consequenties daarvan zijn groot. Zo moeten flexwerkers vaak wel de hele week beschikbaar zijn, maar zij worden uiteindelijk voor veel minder uren ingeroosterd, waardoor hun inkomen laag is. Zij verdienen niet genoeg om goed van te kunnen leven. Velen leven in armoede. Dat willen de partijen die de 1 mei viering organiseren echt anders. Daarom hebben zij ervoor gekozen om aan te sluiten bij het landelijke thema van de 1 mei-viering Echte banen. Vakbondsbestuurder Pim Smit houdt tijdens de bijeenkomst een toespraak over de gevolgen van onzeker werk. Onzeker werk heeft grote invloed op je sociale leven en gezondheid. En het grijpt flink in in je financiële zekerheid nu en in de toekomst. Hij heeft een duidelijke boodschap: geef mensen Echte banen. Echte banen zijn dé oplossing voor de problemen op de arbeidsmarkt en bieden mensen weer zekerheid. Pim Smit is een strijdbare en bevlogen vakbondsbestuurder. Hij heeft jarenlang in de Rotterdamse haven gewerkt, waar hij ook stakingen leidde. Kortom, een bestuurder die het klappen van de zweep kent.

Gratis bussen naar landelijke manifestatie

Overdag vindt in Amsterdam een landelijke manifestatie plaats. Deze start om 12.00 uur bij de Rai met een Mars van Echte banen naar het Martin Luther Kingpark. Van 13.00 uur tot 16.00 uur is in dit park een festival met debat, acties, informatiemarkt en livemuziek van Shirma Rouse, Playing for Change Band en Lange Frans. FNV heeft gratis amen-reizen georganiseerd. Ook vanuit Alkmaar (station Alkmaar Noord aan de buszijde) vertrekt een bus. Informatie daarover is te vinden op www.fnv.nl/1mei . Degenen die met de bus mee willen, dienen zich wel aan te melden. De bus vertrekt om 10.00 uur en is ruim op tijd terug om ook optijd terug te zijn voor de Alkmaarse viering van 1 mei.

Foto: FNV / FNV.nl

De organiserende partijen van de 1 mei-viering in Alkmaar wensen alle werknemer Echte banen. Zij nodigen iedereen uit voor de strijdbare bijeenkomst in het paviljoen van de Wijkboerderij Oosterhout. Parkeren is mogelijk bij Sportcomplex Oosterhout (Vondelstraat 35).