Aantal sociale huurwoningen moet snel omhoog

16 september 2022

Aantal sociale huurwoningen moet snel omhoog

Afgelopen dinsdag besprak de raadscommissie het rapport van de Rekenkamer over het woonbeleid in Alkmaar. Tot onze schok bleek in de jaren 2018-2020 slechts respectievelijk 5, 11 en 7% van de nieuwe woningen in Alkmaar sociale huur. Dit moet veranderen. En snel.

De gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning in onze gemeente is meer dan 7,5 jaar. Voor een reguliere woningzoekende is dit al lang, maar voor mensen die dringend op zoek zijn naar een woning is het ronduit dramatisch te noemen. Ze worden hierdoor vaak veroordeeld tot wonen in precaire antikraakwoningen waar ze op korte termijn uitgezet kunnen worden, moeten noodgedwongen bij familie of vrienden intrekken of bij hun ex-partner blijven wonen. Het helpt zeker niet mee dat de eisen voor een urgentieverklaring zeer streng zijn.

Mede dankzij de SP is in het nieuwe coalitieakkoord vastgelegd dat minimaal 30% van de nieuwbouw sociale huur moet zijn. Dit is uiteraard lang niet zoveel als we zouden willen, want volgens ons moet het minimale percentage zeker 70% zijn. Daar gaan we tijdens de volgende verkiezingen weer een punt van maken. Maar zoals iedereen weet moet je soms compromissen sluiten en hebben wij er qua armoedebeleid veel voor teruggekregen. Zo is bijvoorbeeld de bijzondere bijstand onlangs nog opengesteld voor studenten die een hoge energierekening hebben, zorgen we voor een preventief schuldbeleid, en gaan we ons aansluiten bij het initiatief van de kredietbank om mensen met schulden te helpen.

Dat er meer nieuwbouw bij moet komen, en snel ook, staat buiten kijf, maar dat betekent niet dat er aan bestaande woningen niets mankeert. Van veel bestaande woningen is de kwaliteit uitermate teleurstellend te noemen, zo hebben wij afgelopen maanden laten zien met ons onderzoek naar schimmelwoningen in Alkmaar. Hiervoor hebben wij dan ook een Meldpunt schimmelwoningen geopend en is dankzij onze actie met bewoners vooruitgang beloofd door Woonwaard.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.